CBD promotion

פטריות מרפא – טרנד הבריאות האחרון של הסלבריטאים

פטריות בצלחת עץ

תוספי פטריות מרפא הם טרנד הבריאות האחרון של הסלבריטאים, פטריות מרפא נערצים היום על ידי מייגן מרקל, גווינת' פאלטרו ואלה מקפרסון, אבל האם המדע מאחוריהם באמת מספיק מבוסס?

צללנו עמוק לתוך עולם פטריות המרפא

פטריות מרפא הן טרנד הבריאות האחרון, כשהיתרונות לכאורה בהשפעה על היכולות ה "פונקציונליות" משתרעים על תחומי חיים רבים, החל משחיקת עצמות ועד להגברת החשק המיני וקבלת עור זוהר ומדהים.
הדוכסית מסאסקס נתנה למגמה ההולכת וגדלה של שימוש בפטריות המרפא את האישור שלה בשנה שעברה באמצעות השקעה ב-Clevr Blends, מותג קפה המשלב פטריות רפואיות, אדפטוגנים ופרוביוטיקה, ומטבע הדברים, חברתה אופרה ווינפרי אישרה בפומבי את המותג של הדוכסית בעמוד האינסטגרם שלה.

האם זו השנה שבה עולם פטריות המרפא עומד להמריא? מה המדע מאחוריהם? עשינו עבורכם את העבודה הקשה וצלצלנו עמוק לתוך עולם פטריות המרפא.

פטריות מרפא, קצת היסטוריה

פטריות היו בשימוש רפואי ברפואה הסינית המסורתית במשך מאות שנים. כיום ביפן, תרכובות פטריות פעילות הנקראות פוליסכרידים, הכוללות בטא-גלוקנים, משמשות לטיפול בסרטן העיכול. כיום תרופות מערביות רבות, כמו פניצילין, נגזרות גם מממלכת הפטריות.

מה הופך פטריית מרפא ל'מרפא'?

פטריות מרפא – הידועות גם כפטריות "פונקציונליות" – פשוט מכילות רמות חזקות יותר של נוגדי חמצון בטא גלוקנים.
בדומה ל-CBD, פטריות רפואיות אינן פסיכואקטיביות, כלומר הן לא יביאו אותך לרמות גבוהות של סוטול, אבל יש כמות מפתיעה של מחקר שתומכת בשימוש הטיפולי שלהן.
"פטריות רפואיות נחקרו והשתמשו בהן, במיוחד בצורה של תמציות, למניעה, הקלה או ריפוי של מחלות ומצבים רבים", אומר אסטבן סינדה סטומפל, קצין מחקר וחדשנות ראשי במותג הפטריות הספרדי Hifas da Terra. "פטריות מרפא הם אימונומודולטורים נהדרים, פרה-ביוטיקה שמאזנת את המיקרוביום ואדפטוגנים המווסתים את הלחץ". חלקם, כמו ריישי, שנחשבת ל"מלכת הפטריות" בשל הקשרים שלה לאריכות ימים, נמצאו כמכילים יותר מ-400 ביומולקולות פעילות בפטריה אחת, הוא מוסיף. "ניסויים קליניים מרובים הוכיחו את ההשפעה יוצאת הדופן על מערכת החיסון של תרכובות פטריות פעילות , בפרט בטא-גלוקנים וטריטרפנים."

ישנם סוגים רבים ושונים של פטריות מרפא אך ארבעה מהנפוצים ביותר הם ריישי, צ'אגה, רעמת אריה וקורדיספס.
בשנתיים האחרונות צצו תוספי תזונה חדשים ומותגי קפה אדפטוגניים המכילים תחנות כוח נוגדי חמצון אלו.
אבל כמו בכל תוסף, לא כולם מיוצרים באופן שווה, למעשה, מצביע סטומפל על מחקר אמריקאי משנת 2017 שמצא ש-75 אחוז ממוצרי הרישי בשוק מכילים רק עקבות של פטריות או ללא פטריות כלל!

מה צריך לחפש בתוסף פטריות מרפא על מנת לדעת שהוא באיכות טובה?

בין אם בצורת קפסולה או קפה, תוספים איכותיים צריכים להכיל את גוף הפרי של הפטרייה, מסבירה קלריסה ברי, תזונאית הוליסטית של מותג התוספים Dirtea. "גוף הפרי מכיל את הריכוז הגבוה ביותר של מרכיבים פעילים המציעים תכונות טבעיות, ממריצות בריאות." דבר נוסף שצריך לחפש הוא תהליך המיצוי המשמש לייצור התוסף. "זה יכול להיות בהגדרת הזמינות הביולוגית שלו ויכולת ספיגת התרכובות הפעילות ולכן את העוצמה שלהן", ממשיך ברי. "באופן אידיאלי, צריך לחפש תהליך מיצוי כפול המשתמש גם במיצוי אלכוהול וגם מיצוי מים.
סיבה לכך היא שחלק מהתרכובות הפעילות בפטריות מרפא מסיסות במים (בטמפרטורות גבוהות) ואחרות באלכוהול, כך ששימוש בשתיהן יבטיח לך את התועלת המרבית".

תוספי פטריות משולבים לעתים קרובות עם אדפטוגנים אחרים (צמחי מרפא אחרים אשר לפי האמונה מסייעים בתגובת הגוף ללחץ). "שילוב של פטריות רפואיות עם אדפטוגנים אחרים שאיתם הם עובדים בצורה סינרגטית יכול להיות מועיל – זה נקרא 'מחסנית'", אומר פאר. "לדוגמה, בתערובת ה-Flow שלנו יש לנו רעמת אריה, פטריית המוח ורודיולה רוזאה – אדפטוגן אדיר הידוע ביתרונות הפיזיים והקוגניטיביים שלו. הם משתלבים היטב בכך שהם נותנים לנו בהירות מחשבתית ומיקוד ביום יום ".

דוגמה נוספת היא ריישי שעובדת טוב במיוחד לצד אשווגנדה. "אם החלטת לקחת ריישי כדי לשפר את השינה שלך, ואתה גם רוצה עזרה עם מתח וחרדה, זה יעבוד בצורה סינרגטית עם אשווגנדה, כדי לשפר את הבריאות הכללית, לאזן את מצב הרוח, להגביר את עמידות הלחץ ולעזור לקדם את השינה", אומר ברי.
צמחי מרפא אחרים משתלבים היטב עם פטריית הריישי כוללים בזיליקום קדוש, מאקה וכורכום. "שילוב פטריות מרפא עם אדפטוגנים או נוגדי חמצון אחרים היא דרך מצוינת להשיג יתרונות מרובים."

מהן פטריות המרפא העיקריות ומהן היתרונות שלהן?

כל פטריות המרפא מצוינות לתמיכה בתפקוד בריא של מערכת החיסון, ולכל אחת יש גם סט ייחודי של יתרונות, שרבים מהם חופפים.

פטריית מרפא ריישי – פתרון מצויין לשינה, הפגת מתחים ואריכות ימים

ריישי ידועה כ"פטריית הנעורים הנצחית", לפי סטומפל. "זוהי אחת מפטריות המרפא המוכרות והנחקרות ביותר ומוכרת בזכות היתרונות שלה לחסינות, ויסות עצבים וחיסוני".
פטריה זו נחשבת לאחת מהתוספים הטובים ביותר למתח וחרדה, מוסיף ברי. "לריישי יש השפעה מרגיעה על מערכת העצבים, היא מגרה את המוח לייצר נוירוטרנסמיטורים מרגיעים, ומחקרים הראו שזה מקל על תסמיני חרדה. יש גם עדויות שזה יכול לשפר את איכות ומשך השינה, כמו גם לעזור עם קדחת השחת, הודות לפעולת האנטי-היסטמין הטבעית שלו.
"מחקרים אחרים מצביעים על כך שהיא עשויה לתמוך במיקרוביום בריא של המעי, דבר אשר בדרך כלל עוזר לאזן את המערכת העיכול "

רעמת האריה – פתרון מצויין למיקוד, זיכרון ובריאות מוחית

רעמת האריה היא "פטריית המוח", אומר פאר. "ידועה בתרכובות הפעילות שלה אשר חוצות את מחסום הדם-מוח ויכולות להגביר את הצמיחה של נוירונים חדשים במוח שלנו".
יכולת זו תורמת לביצועים מנטליים משופרים, זיכרון ומיקוד, מפרט ברי. "מה שהופך אותה לתוספת נפלאה לשגרת הבוקר. פטריה זו גם יודעת לאזן את מצב הרוח, מפחיתה דלקות ותומכת בעיכול בריא, כמו כן גם עוזרת להפחית מתח וחרדה.
מחקרים מראים ששימוש בה עשוי להיות גם מגן מפני דמנציה, לאור יכולתה לעורר צמיחה ותיקון של תאי עצב."

צ'אגה – פטריית מרפא התורמת לחסינות, אנטי אייג'ינג ועור נהדר

פטריה זו המכונה לעתים קרובות "מלכת הפטריות", עשירה במיוחד בנוגדי חמצון. "צ'אגה היא מעצמה תומכת מערכת החיסון", אומר פיקוק. "הוכח שהיא עוזרת להדוף זיהומים ויראליים על ידי הגדלת הציטוקינים, החלבון התומך במערכת החיסונית. פטריות צ'אגה הן פטריות בצבע פחם אשר חיות בסימביוטיקה עם עצים בטייגה הקרה.
מחקרים מראים שהם עשירות בנוגדי חמצון ורכיבים אנטי דלקתיים ועוזרות להרגיע מתח חמצוני על ידי מניעת רדיקלים חופשיים – שלום אנטי אייג'ינג!"

למעשה, צ'אגה טובה במיוחד לעור, מוסיף ברי. "פטריה זו פועלת מבפנים החוצה כדי לשפר את בריאות העור, אריכות ימים, זוהר וחסינות, יש לה את הפוטנציאל נוגד החמצון הגבוה ביותר מכל המזונות הידועים, כף אחת של אבקת תמצית צ'אגה של DIRTEA מכילה יותר נוגדי חמצון מ-600 אוכמניות!.
פטריה זו הינה גם מקור עשיר מאוד במלנין שהוא פיגמנט העור שעוזר לשפר את איכות העור ולהגן על העור מפני השמש מבפנים החוצה.

קורדיספס – בוסט של אנרגיה, ביצועי ספורט וחשק המיני

קורדיספס תורמת לשיפור רמות האנרגיה בגוף. "פטריה זו ידועה כמשפרת יכולת אירובית, זרימת החמצן בגוף ומגבירה את ה-ATP, מולקולת האנרגיה שלנו", אומר פאר. "היא גם תומכת חיסונית נהדרת ומחקר שנערך לאחרונה מצא שהיא יכולה לעזור לשעוני הגוף שלנו להתאפס לאחר ג'טלג – מושלם לנסיעה."

"הקורדיספס יכול לספק דחיפה טבעית ללא קפאין ללא קריסה שאנו מקשרים עם חומרים ממריצים אחרים", מוסיף ברי. "לצד תכונותיה המעולות להורדת מתחים, היא תומכת במערכות האנרגיה של הגוף, באספקת החמצן ובבריאות דרכי הנשימה.
בקיצור, קורדיספס יכול להפוך אותך באופן טבעי לגרסה טובה יותר של עצמך."

למידע נוסף אודות פטריות מרפא בקרו ב- https://mycosphera.co.il.

Skip to content