ליווי בהוצאת רישיון לקנאביס רפואי + רישיון קנאביס רפואי

קנאביס רפואי מסייע לאנשים רבים להתמודד עם כאב ומצבים רפואיים מורכבים ביניהם מחלת האיידס, קרוהן וקוליטיס, טרשת נפוצה, תסמונת טורט, פרקינסון, סרטן, אפילפסיה ומזור לחולים סופניים. כדי לצרוך קנאביס רפואי באופן שוטף נדרש להנפיק רישיון ייעודי הניתן מטעם משרד הבריאות ועומד בתנאים, אשר יפורטו כאן בהמשך. מה כדאי לדעת בטרם הוצאת רישיון לקנאביס? מה כולל תהליך הוצאת רישיון קנאביס? וכיצד להיערך נכון למהלך?

תקציר:

  • הוצאת רישיון קנאביס נעשית בהתאם למצב רפואי וקיום של תנאי רקע רפואיים המעידים על כשירות מנטלית
  • רפורמת הקנאביס הרחיבה את האפשרויות הקיימות וכיום ניתן להוציא רישיון הן ברפואה הפרטית והן ברפואה הציבורית
  • שמירה על תיעוד תיק רפואי במשך שנה לפחות הכולל מרשמים ופרוטוקולים טיפוליים והוכחה שהטיפול הקונבנציונאלי לא הביא להטבה מקדמים את תהליך קבלת הרישיון.

מה כדאי לדעת בטרם הוצאת הרישיון?

כאמור, רישיון הקנאביס ניתן עבור מצבים רפואיים מובחנים ומוגדרים ביניהם בעיות חשוכות מרפא, התמודדות עם כאב מתמשך ומחלות שונו בהתאם להגדרות משרד הבריאות. יחד עם זאת רישיון לשימוש בקנאביס לא ניתן לכל אדם, בוודאי אם הוא סובל מתופעות כמו: אי ספיקת לב, הפרעות חרדה, פסיכוזה ( גם אם סבל מכך בעבר) , תורשה פסיכיאטרית או שאחד מקרובי משפחתו מקרבה ראשונה חולה במחלה פסיכיאטרית וכן התמכרויות לסמים או היסטוריה כללית של נטייה להתמכרויות.

בנוסף, חשוב לדעת, שכדי לקבל את רישיון הקנאביס חשוב לעמוד בתנאי סף נוסף- אי הצלחה בטיפול התרופתי הקונבנציונלי וקיום של מספר תנאים נוספים בהתייחסות לכל מצב רפואי בנפרד.

מה כולל תהליך הוצאת רישיון לקנאביס?

תהליך הוצאת הרישיון כולל בחינה מדוקדקת של התיק הרפואי במטרה לבחון עמידה בתנאים להנפקת רישיון קנאביס. התהליך נחלק לשלבים וכולל בדיקת זכאות, פנייה לרופא למילוי בקשה מקוונת, הפקת הרישיון ורכישת הקנאביס הרפואי, לפניכם הפירוט המלא של כל שלב ושלב:

בדיקת הזכאות

עלפי טופס מסמך 106, שניתן להוריד בקישור זה, המפרט את התנאים לקבלת רישיון קנאביס רפואי ונוהל מעודכן משנת 2019.

כדי לקהל על העניין ריכזנו את עיקר התנאים המפורטים במסמך 106:

  • סרטן– חולה סרטן המטופל בכימותרפיה או טופל בעבר בכימותרפיה (לא מעבר לחצי שנת הפרש ממועד הגשת הבקשה) וחווה תופעת לוואי כתוצאה מטיפול בהקרנות, אימונותרפיה וכימותרפיה ביניהן כאבים משניים, בחילות ,הקאות, שינויים בתיאבון וכן במקרים בהם הטיפול התרופתי לא הקל על המצב.
  • התמודדות עם כאב– שנגרם כתוצאה מטראומה גופנית או מחבלה לאחר שימוש במשככי כאבים במשך שנה שלא הביאו להטבה.
  • קרוהן וקוליטיס– לאחר שלילת ניתוח לקיצור מעי ולאחר שלושה טיפולים לכל הפחות בתרופות רמיקייד או יומירה, פורינטול או אימוראן, שלא הביאו להטבה במצב (יש להציג הוכחות באמצעות תדפיסים רפואיים)
  • איידס- לאחר טיפול תרופתי קונבנציונלי ועם חלה ירידה של עשרה אחוזים במשקל
  • טרשת נפוצה- רישיון יינתן בתנאי שלא חלה הטבה לאחר טיפול תרופתי
  • פרקינסון- הרישיון יינתן למטופל במשככי כאבים, שלא חווה הטבה במשך שנה לפחות. הבקשה תוגש על ידי הנוירולוג בצירוף הצהרה, שיבצע פגישות מעקב אחת לשלושה חודשים.  
  • תסמונת טורט- מטופלת בתרופות ומשככי כאבים במשך שנה, ללא הטבה וללא שיפור באיכות החיים. הבקשה לרישיון קנאביס תוגש על ידי נוירולוג. בשנה הראשונה הרישיון יחודש בהתאם לבדיקות הרפואיות כל שלושה חודשים, בשנה השנייה יחודש לתקופה של שנה ויחודש בהתאם לבדיקות הרפואיות התקופתיות.
  • פוסט טראומה- בשילוב עם טיפול פסיכולוגי (בהווה ובעבר), PTSD בדרגה בינונית, או PTSD במשך שלוש שנים ומעלה, כאשר תרופות קונבנציונליות לא הביאו להטבה. את הבקשה לרישיון קנאביס יש להגיש רק לאחר מיצוי של לפחות שתי התערבויות רפואיות וכן מיצוי של טיפול פסיכולוגי. הגורם שיגיש את הבקשה במקרה זה הוא הפסיכיאטר המטפל. בשנה הראשונה הרישיון יינתן לתקופה של חצי שנה ויחודש בהתאם למעקב הטיפולי והמלצת הפסיכיאטר.
  • אפילפסיה- הכוללת התקף אחת לחודש, וותק במחלה מעל לשנתיים וטיפול תרופתי שלא צלח במשך חמש שנים.  ההמלצה תוגש על יד נוירולוג יחד עם הצהרה לביצוע מעקב עד שהמצב ישתפר. על החולה להיות מטופל במרפאת אפילפסיה ייעודית במשך חצי שנה לפחות.
  • אפילפסיה ילדים- לאחר טיפוח של חמש תרופות או יותר, לאחר טיפול בקוצב וגאלי או מעבר ניתוח. האפילפסיה צריכה להיות מוגדרת כקשה.
  • חולים סופניים- חולים, שתוחלת החיים שלהם קצרה ולא עולה על שישה חודשים.
  • התמודדות עם כאב כרוני – רישיון לקנאביס יינתן לחולים, שטופלו במרפאת כאב כשנה לכל הפחות, ההתייחסות במקרה זה היא לכאב נוירופתי- יש לשמור את תדפיסי ניפוק התרופות ותדפיסי המעקב הרפואי לשם הנפקת הרישיון 

תיאום ביקור אצל רופא שעבר השתלמות קנאביס

את הביקור ניתן לתאם בשתי דרכים:

  1. דרך הרפואה הציבורית
  2. דרך הרפואה הפרטית

דגשים חשובים לכל מסלול:

  • ברפואה הציבורית עלות הביקור קבועה ועומדת על תעריף של 287 ₪, אם מגיש הבקשה עומד בתנאים הקבועים בטופס 106 הרי שהאישור יינתן לו תוך דקות ספורות.
  • ברפואה הפרטית עלות הטיפול עשויה להגיע למאות שקלים, האישור לא ניתן באופן מידי, כיוון שנדרש להמתין עד לאישור הבקשה על ידי היק"ר (האגף המסדיר את הנושא במשרד הבריאות)

הרישיון מופק בהתאם למאפיינים הללו:

  • מילוי שאלון אלקטרוני לתיעוד המצב הרפואי של מבקש הרישיון- תיאור המחלה, אופן הטיפול, התרופות שהונפקו במהלך התקופה, תופעות לוואי, שיטות טיפול שונות שלא הביאו להטבה וכשירות רפואית.
  • המלצה של רופא מומחה והצהרה לביצוע מעקב תקופתי על ידו
  • תיעוד תיק רפואי במשך שנה לפחות המעיד על כך שהטיפול הקונבנציונלי נחל כישלון.

ניפוק הרישיון

רפורמת הקנאביס אפשרי לאחרונה גם לרופאים בשירות הציבורי להנפיק רישיונות קנאביס למטופלים. הדבר מקבל מאוד ומרחיב את האפשרויות הקיימות. לאחר קבלת הרישיון ניתן לגשת לבית מרקחת ייעודי ולממש את מרשם הקנאביס. חולי סרטן יוכלו לקבל את מרשמי הקנאביס במחלקה האונקולוגית בה הם מטופלים.

מעוניינים בעוד מידע?

אנו יכולים לסייע לכם בקבלת הרישיון בתשלום חד פעמי.

מלאו את הטופס ונציג יחזור אליכם להתחלת התהליך.

על מנת לבחון את זכאותכם לרישיון לקנאביס רפואי, אנא השיבו על השאלות הבאות: (זה יקח פחות מדקה)